وسیله ترفیع درجات
همه ممکنات اعمّ از معصوم و غیر معصوم، به لحاظ قوس صعود در حال حرکت به سوی
کمال مطلق هستند و این کمال جویی و ترفیع درجه در بهشت نیز ظهور دارد:
(أُولئک یُجْزون الغُرفة بما صبروا ویُلقّوْن فیها تحیّةً وسلاماً) آنان در مقابل صبر و شکیباییشان
در دنیا به درجات عالی بهشت، پاداش داده میشوند و در آنجا تحیت و سلام دریافت میکنند.
از این رو سلامهای ما به معصومین (علیهم السلام) سلام تکریمی و مایه ترفیع درجاتشان
است؛ چون سبب میشود که سلامت ویژه ای از ناحیه ذات اقدس باری تعالی به آنان افاضه شود.
افزون بر این، برای خود سلام کننده نیز اجر، منزلت و رفعت درجه را همراه خواهد داشت.
تذکر: معنای ترفیع درجه این نیست که سلام ما به منزله مبدأ فاعلی و واسطه بین خداوند و
ائمه ی اطهار علیهم السلام قرار گیرد تا در نتیجه ما واسطه فیض رساندن آنان شویم، بلکه
خداوند در ظرف عرض ادب ما فیض ویژه ای نازل میکند که به آن ذوات مقدّس می رسد و به
تَبَع آنان،رفعت درجه به ما میرسد.
به بیان دیگر: با وساطت آن انسانهای کامل دعای ما بالا می رود و به محضر الهی بار می یابد
و از آن سو فیض الهی نیز به برکت وساطت آن ذوات نورانی نازل می شود و به ما می رسد.
بنابر این، حلقه واسطه بین خداوند و ممکنات همواره آنها هستند و بس و ما هرگز نمیتوانیم
چنین وساطتی را عهده دار شویم.
ایجاد ظرف عرض ادب نیز اگر چه به صورت ظاهر به خود ما مربوط می شود، لیکن این عرض ادب
با امکاناتی صورت میگیرد که خود آنان در اختیار ما گذاشتند. پیام دعاها و معنای مقارن با
صلوات های ما درباره ائمّه اطهار (علیهم السلام) این است که خدایا! سیل رحمت خود را بر
کوهسار وجود محمّد و آل (صلوات الله علیهم اجمعین) فرو فرست، تا سیلاب جاری از آن،
جانهای تشنه ما را سیراب کند.
تمثیل استاد علامه طباطبایی (رحمه الله) در این باره چنین است:
اگر کسی دسته گلی را از باغ خود بچیند و به دیگری هدیه بدهد، می تواند بگوید: چیزی که
از آنِ من بود به تو هدیه کردم امّا اگر نوکری که تمام وجود و شئون او مربوط به مولایش است و از
خود چیزی ندارد با اجازه مولا و با استفاده از وقتی که باید در خدمت مولا باشد، دسته گلی
را از باغ مولا بچیند و تقدیم او کند، هرگز نمیتواند بگوید: چیزی که تو نداشتی من آن را به تو
اهدا کردم، بلکه مولا می تواند بگوید: وسیله توفیق تو را من فراهم کردم.
[ادب فنای مقربان جلد1 - صفحه100-102]
ـ سوره فرقان، آیه 75. ادب فنای مقربان جلد1صفحه 102
[ شنبه 91/7/22 ] [ 9:49 عصر ] [ در مدار موعود ]